Båt tappad i Hägerstens båtklubb maj 2013

Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande.

Så här illa går det när för klena bommar och eller för klena kranar hyrs in.
Den här båten, en ca 5,5 ton tung Aquador 32 tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter
då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium. Som tur var blev ingen skadad.
Visserligen ska en båt tåla någon meters fritt fall i vågor men rakt ner i backen från 4-5 meter är en helt annan smäll.

Nu var det inte vilken medlem som helst som drabbades i Hägerstens båtklubb (HBK),
det var vice ordförandes och kassörskans båt, alltså samma personer som beslutar om inhyrning av kranbil.

Styrelsen i HBK beslöt för en tid sedan att mindre kranbil skulle hyras in och begränsa storleken på båtar till en del medlemmars stora förtret.

Nu till frågan: Hur har båtens framtida kvalitet påverkats efter en sådan här smäll?

Vad kan ha påverkats så som infästningar, materialstress i motorblock, tankar, skrov, gjutplasten kring axel och rodertunnlar med mer?

Kan det ha skett delamineringsskador i glasfibern som kan påverka båtens egenskaper långt senare?

Aquador har redan tidigare kända skrovproblem med delaminering efter det att vakuum tekniken infördes.

För en framtida båtköpare är det ren katastrof om en sådan här olycka undanhålles och det långt framöver börjar uppstå oförklarliga fel på båten.

Vad har ägaren för ansvar att informera ev. kommande köpare om vad båten faktiskt varit med om?

Det här går att läsa om och debattera på Hamnen.se i forumet Motorbåts snack skrov, däck, inredning och utrustning (Motorbåtar)

copyright (©) - IVC Boat Marin - 2013

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------